Wanneer is een vaccinatie tegen pneumokokken aangewezen?

PneumokokkenPneumokokken zijn bacteriën die infecties veroorzaken. Onder andere de longen (longontsteking) en de hersenvliezen (meningitis) kunnen ontsteken door toedoen ervan. Bij ongeveer een kwart van de personen met een dergelijke infectie kunnen de pneumokokken in de bloedbaan terechtkomen en zo een bloedvergiftiging veroorzaken. Vooral 65-plussers lopen risico op deze levensbedreigende complicatie.

Wie laat zich best vaccineren?

• Gezonde personen van 65 jaar of ouder
  • Personen vanaf 50 jaar met hart-, long-, lever- of nierlijden
  • Volwassenen met een verstoorde immuniteit (als gevolg van het hiv-virus, bloedkanker of medicatie)
  • Volwassenen bij wie de milt niet meer werkt of reeds werd verwijderd
  • Volwassenen met een lek van het hersenvocht
  • Volwassenen met een cochleair implant
  • Volwassenen die lijden aan sikkelcelanemie
  • Volwassenen die lijden aan hemoglobinepathologie

Wanneer laat u zich best vaccineren?

Er bestaat geen specifiek ‘pneumokokkenseizoen’. U kan zich bijgevolg het hele jaar door laten vaccineren. Maak hiervoor een afspraak bij één van de huisartsen.

Welke vaccins zijn beschikbaar?

In België zijn momenteel twee vaccins beschikbaar: Pneumo 23® en Prevenar 13®. Welk vaccin of welke combinatie aangewezen is voor u, hangt af van uw risicoprofiel. Uw huisarts bespreekt dit graag met u.

Meer info?

Download voor meer info de brochure ‘Vaccinatie tegen pneumokokken bij volwassenen‘ van Domus Medica.